Maslows Behovstrappa

Den tråkigaste människan i världen
Abraham Maslow (1908-1970) var en amerikansk psykolog från brooklyn.
Man kan läsa hela hans levnadshistoria och träkas till döds. Det finns verkligen ingenting intressant med hans liv. Det nämns inget häftigt, inga tragedier, inga humoristiska element, ingenting av intresse.
Det nämns inte ens att han blev retad för sitt något löjliga
namn.
En väldigt tråkig människa, helt enkelt.

Att bygga en trappa
Trots detta finns det en sak som faktiskt är intressant med honom.
Under sin tid som filosoferande psykolog hann han presentera en teori som kom att bli känd som "Maslows Behovstrappa". Denna trappa bestod av mål man måste uppnå innan man kan förverkliga sig själv. Den används ofta av marknadsförare och folk som vill övertyga dig att vilja ha något du inte behöver.
Enligt Maslow själv fungerar modellen bara som ett bevis på hur människans behov kategoriseras. Han
menar att de "högre" behoven är fullständigt ouppnåeliga (och ointressanta) så länge de "lägre" inte är tillfredställda.

Upp- och- Ner
Men eftersom jag tror på Lao Tzu's (och senare även Tyler Durden i fight club's) ord att "självförverkligande är lika med onani" och därmed helt onödigt (och en smula obscent), innebär det då att det sista steget i Maslows behovstrappa borde vara längst ner.
Att detta sen egentligen inte gör någon skillnad  överhuvudtaget för själva budskapet har ingen betydelse. Jag bara tyckte det såg bättre ut. Det skulle egentligen vara ritat som en trappa, men jag är inte så bra på ASCII.

1.Fysiska behov          
2.Trygghet
3.Social gemenskap
4.Uppskattning
5.Självförverkligande

Detta innebär att så fort du känner dig nöjd med någonting, så fort du är tillfreds, mätt, lagom pigg och inte är bajsnödig längre, har du gått ner ett steg på trappan. Du ligger nu ett steg närmre självförverkligande, men ett lika långt steg från att vara dig själv.
Är detta bra eller dåligt? Behöver man verkligen sträva efter att hamna så högt resp. lågt som möjligt på sin behovstrappa? Tja, låt mig skriva om denna behovstrappa som den skulle se ut om jag applicerade den på mig själv. Detta skulle jag behöva göra för att nå mitt mål:

1. Ät, sov, bajsa, borsta tänderna
2. Skaffa mysig filt, bra belysning och te
3. Ta en kopp kaffe med polarna
4.  ...som måste smaka riktigt bra
5. Bli Kung 
                                         
Här har jag tekniskt sett utfört alla handlingar som behövs för att tillfredställa mina behov och nå mitt hypotetiska mål, i rätt ordning dessutom. Och lätt var det. Jag behövde inte ens ändra någonting i min vardagliga levnadsstil, förutom att gå till IKEA och handla en mysig lampa och filt. Te hade jag redan.
Enligt Abraham Maslow är jag alltså bara en kopp kaffe från att bli kung. Trevligt. Men jag tror jag avstår tronen. Jag har alltid så svårt att hålla mig vaken under talen på nobelprisutdelningen.


-Om du vill bli kung.


Kommentarer
Postat av: Kevin

Jag tror inte på dig. Men du är rolig i alla fall, grattis!

2006-11-15 @ 23:10:38
Postat av: joacim

Kevin.
Tack för den så trevligt visade uppskattningen. Jag kan försäkra dig om att all information som nämns på denna sida är helt och hållet sann. Jag kan, men jag tänker inte.
Och just det; Grattis tillbaka. Det borde komma en presentkorg full med godis, blommor och presentkort på Statoil hem till dig inom kort. Vänta vid dörren.

Postat av: Elisabeth

Tack för att du förgyllde min dag med en hel del skratt. Nu känns det verkligen som att jag har bra koll på Abraham Maslow!

2007-10-05 @ 14:44:59
URL: http://ellesblogg.webblogg.se
Postat av: katta

synd att du inte har mer respekt för denna människa. hans teori överensstämmer med verkligheten. kanske du är för trångsynt för att se de.

2007-12-12 @ 21:37:31
Postat av: joacim holm

katta
Jag tror du har missförstått meningen med inlägget.
Självklart respekterar jag den här mannen väldigt mycket. Tyvärr kan jag inte riktigt säga att jag respekterar alla hans idéer och ideal, då de flesta av dem verkar far- fetched eller föråldrade. Att hans teori överensstämmer en smula med verkligheten har du ju själv sett att jag också (i viss mån) tycker. Visserligen tror jag inte på att blint applicera en teori på ett problem, då man ofta förlorar mer på det än vinner något, men okej- gör som du vill.
För övrigt ill jag lägga till att Abraham Maslow sade en hel del riktigt bra saker också. Som exempel kan nämnas hans ofta citerade: "Om det enda verktyg du har är en hammare, tenderar du att se alla problem som spikar." (fritt översatt)
Mitt syfte med den här bloggen är att göra teorier mer lättillgängliga men även förvanskade. Hoppas du inte ser det som trångsynthet, utan snarare som humor. Om inte: Lycka till med resten av ditt liv.

2007-12-19 @ 22:25:14
URL: http://joacimholm.blogg.se
Postat av: Linda

Jag håller på med ett litet skolarbete om maslows behovstrappa, skall beskriva hur mina behov ser ut enligt den trappan. Och här har jag då tänkt så de knakar i sömmarna för att komma med något klokt o vist att säga.. Och så äre de ju faktiskt så simpelt som att en kopp kaffe kan ju vara ett behov! Haha tack för att du fick mig att komma till insikt med detta, nu vart det enklare!

2008-02-20 @ 19:32:34
URL: http://donl.blogg.se
Postat av: Robin

Du förgyllde min kväll. Tack.

2008-05-13 @ 19:50:40
Postat av: robert

lalalalalallaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, tjenna grymt bra skrivet, jobba på hade brahej

2008-05-14 @ 13:41:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback