Maslows Behovstrappa

Den tråkigaste människan i världen
Abraham Maslow (1908-1970) var en amerikansk psykolog från brooklyn.
Man kan läsa hela hans levnadshistoria och träkas till döds. Det finns verkligen ingenting intressant med hans liv. Det nämns inget häftigt, inga tragedier, inga humoristiska element, ingenting av intresse.
Det nämns inte ens att han blev retad för sitt något löjliga
namn.
En väldigt tråkig människa, helt enkelt.

Att bygga en trappa
Trots detta finns det en sak som faktiskt är intressant med honom.
Under sin tid som filosoferande psykolog hann han presentera en teori som kom att bli känd som "Maslows Behovstrappa". Denna trappa bestod av mål man måste uppnå innan man kan förverkliga sig själv. Den används ofta av marknadsförare och folk som vill övertyga dig att vilja ha något du inte behöver.
Enligt Maslow själv fungerar modellen bara som ett bevis på hur människans behov kategoriseras. Han
menar att de "högre" behoven är fullständigt ouppnåeliga (och ointressanta) så länge de "lägre" inte är tillfredställda.

Upp- och- Ner
Men eftersom jag tror på Lao Tzu's (och senare även Tyler Durden i fight club's) ord att "självförverkligande är lika med onani" och därmed helt onödigt (och en smula obscent), innebär det då att det sista steget i Maslows behovstrappa borde vara längst ner.
Att detta sen egentligen inte gör någon skillnad  överhuvudtaget för själva budskapet har ingen betydelse. Jag bara tyckte det såg bättre ut. Det skulle egentligen vara ritat som en trappa, men jag är inte så bra på ASCII.

1.Fysiska behov          
2.Trygghet
3.Social gemenskap
4.Uppskattning
5.Självförverkligande

Detta innebär att så fort du känner dig nöjd med någonting, så fort du är tillfreds, mätt, lagom pigg och inte är bajsnödig längre, har du gått ner ett steg på trappan. Du ligger nu ett steg närmre självförverkligande, men ett lika långt steg från att vara dig själv.
Är detta bra eller dåligt? Behöver man verkligen sträva efter att hamna så högt resp. lågt som möjligt på sin behovstrappa? Tja, låt mig skriva om denna behovstrappa som den skulle se ut om jag applicerade den på mig själv. Detta skulle jag behöva göra för att nå mitt mål:

1. Ät, sov, bajsa, borsta tänderna
2. Skaffa mysig filt, bra belysning och te
3. Ta en kopp kaffe med polarna
4.  ...som måste smaka riktigt bra
5. Bli Kung 
                                         
Här har jag tekniskt sett utfört alla handlingar som behövs för att tillfredställa mina behov och nå mitt hypotetiska mål, i rätt ordning dessutom. Och lätt var det. Jag behövde inte ens ändra någonting i min vardagliga levnadsstil, förutom att gå till IKEA och handla en mysig lampa och filt. Te hade jag redan.
Enligt Abraham Maslow är jag alltså bara en kopp kaffe från att bli kung. Trevligt. Men jag tror jag avstår tronen. Jag har alltid så svårt att hålla mig vaken under talen på nobelprisutdelningen.


-Om du vill bli kung.


Henry Ford- urmakare- uppfinnare- barnvakt

Med anledning av mitt bilinköp, en Ford Escort från 94, tyckte jag att det var på sin plats med lite kuriosa/fakta/lögner om Fordens skapare, Ford.
Henry Ford, mannen som gav folket en bil som de kunde ha råd med. Mannen som [krasst uttryckt] skapade en medelklass genom att ge väl arbetande människor värdiga löner.

Henry
Henry reparerade klockor när han var ung. Han tänkte till och med starta klockfabrik, men började reparera ångmaskiner och ånkoksmobiler. 1885 fick de in en skadad ottomotor på fabriken. Motorn var så komplicerad att ta isär att inte ens tillverkaren gav sig på att försöka laga den. Henry försökte och lyckades och fick därmed motivation att fortsätta i ingenjörsbranchen. Han blev snabbt polare med Thomas Edison, uppfinnaren, och arbetade hos honom som "chefsingenjör" och barnvakt åt Edisons kanariefågel.

Quadricykeln
På Edisons bolag, Edisonbolaget (inte så fyndigt, men okej), byggde Ford sin första bensindrivna bil. Denna bestod mestadels av gamla cykeldelar och järnskrot. Bilen, eller Quadricykeln som han kallade den, hade en liggande 2-cylindrig motor på fyra hästkrafter, vilket var imponerande på den tiden. På grund av att cykelkomponenterna var lite svaga och taskigt anpassade till krafterna hos bilmotorn fick de ständigt bytas ut mot specialtillverkade delar, som Henry själv designade. När bilen inte kunde förbättras mer sålde Henry den för 200 dollar till en viss
mrs Hanson- Fletcher, som körde över sin man med den.

Ford Motor Company- äger Volvo nu.
Henry spenderade pengarna på att bygga andra bilar, och kunde 1902 skryta med att ha uppfunnit en bil som var både hållbar och relativt billig. Han startade Ford Motor Company, där man tillverkade världens första serietillverkade bil enligt löpandebandprincipen. Man namngav varje ny fordmodell i bokstavsordning (A- Ford, B- Ford, osv.), och finjusterade alla delar på bilen för varje ny modell. Den mest uppskattade och sålda bilen kom att bli T- forden. Denna bil kom att göra honom till en miljardär. Han använde sina pengar till at få bensinstationer byggda lite varstans i USA, så att han kunde köra runt i sin Z- ford (specialgjord modell, endast för honom) och bränna förbi polisen på de amerikanska vägarna med långfingret utsträckt genom rutan.

 


T- forden. Finns i alla färger, så länge det är svart.


Henry. Ford. Överkamning.


Annan Henry. Spelar fotboll.