Isaac Newton - "My name is Isaac"

Sir Isaac Newton Föddes I Woolsthorpe, nära Lincolnshire, England den 4 Januari år 1643.
Hans far, som också hette Isaac Newton, dog tre månader innan "vår" Isaac Föddes.
Mamman gifte om sig med en annan, och lämnade sonen att bo hos sin mormor, Margery Ayscough.

Listan. "-I'm just tryin' to be a better person"
Isaac Newton hade en lista a' La "My name is Earl" (eller tvärtom, vem vet), där han skrev ner felsteg han hade gjort, som han ångrade och ville rätta till. Han började skriva denna år 1662 (19 år gammal), och höll på med detta tills han hamnade i senare medelåldern. På kuvertet han lade ner listan i adresserade han brevet till "Gud- Himlen ovan molnen- Universum."
De felsteg han inte kunde eller tänkte rätta till under sin livstid, ritade han en liten smiley bredvid, och tillade en liten ursäkt.
På denna lista infanns saker som exempelvis; "Hotade min styvfar och moder att bränna ner dem och deras hus över dem" (#13) , "Slog min syster" (#24), eller "Stal en körsbärspaj från Eduard Storer" (#17), men även en hel del religiösa samvetsbördor såsom "Fruktat människan högre än dig (Gud)"(#40), "Använt ordet (Gud) öppet" (#1), eller "bakade pajer på en söndag (Guds dag)"(#8).

När Newton så år 1667 satte sig under ett träd för att fundera över fysikens grundlagar råkade ett äpple falla ner rakt framför honom. Detta fick honom att fundera över- och senare fullständigt formulera- lagen om gravitation. Detta fick honom så exalterad att han berättade för hela staden, inkluderat prästen, och på så vis gjorde sig skyldig till synd #2 "Åt ett äpple i ditt (Guds) hus".

Böcker
1668 uppfann han det reflekterande teleskopet, i vilket han såg tillräckligt med intressanta saker för att fylla en bok- "Optics". Här stod det bland annat att vitt ljus består av alla färger i regnbågsspektrat, en helt ny ide´ vilken gav Newton en hög grad vetenskaplig berömdhet, pengar, brudar och cred.

Hans andra, och förmodligen betydligt viktigare bok -Philosophiae Naturalis Principia Mathematica (Naturvetenskapens matematiska principer), ofta bara kallad Principia- publicerades 1684, och blev omedelbart vida känd som den viktigaste i världen. Här klargjorde Newton fakta såsom "hur kroppar rör sig", "Centripetalkraftens uppkomst", "metoder att uppmäta lägst och högst kvantitetsförhållanden" och "Varför hundar sniffar varandra i rumpan".

Newton spenderade även ca 50 år på att genom Bibeln försöka förutsäga jordens undergång. Han skrev ungefär 4500 sidor om detta, där det proklamerades att jorden skulle komma att förintas år 2060.


Vid 41 års ålder lade Isaac sitt brev till Gud på brevlådan och hoppades på respons. Gud skickade ett e-mail som svar, men Newtons Spam- filter tog bort det innan han hann läsa det.

hela syndlistan



Sir Isaac Newton.
Rätt Fräsch för att vara 46 år.


Äpplet.
Man fick inte äta i kyrkan.



Kommentarer
Postat av: Samson

Anledningen till att jag länkade och påminde beror på att jag vet att många av mina läsare läser via rss-feeds och då läser man inte från startsidan utan går in på inläggets egna permalink (vilket gör att man inte ser andra inlägg, men däremot kommentarer)

Postat av: ricky

Jag är imponerad. Du har lyckats göra en blogg som är annorlunda. Kul!

2006-08-24 @ 17:26:44
Postat av: Spunken

Har du funderat på att göra en egen lista nån gång? Skulle vara intressant hur lång ens lista skulle bli.
Intressant blogg! Skojar inte... :)

2006-09-07 @ 15:52:09
Postat av: Max Hobstig

Om jag säger så här: Det Dag Sandahl inte vet om kristendom är inte värt att veta och det Dag Sandahl inte vet om Svenska Kyrkan är inte heller värt att veta. För att mäta hans väldiga kunskaper behövs det minst tre biskopars sammanlagda vetande för att förstå han storhet.

Om jag fortsätter så här: Dag Sandahl är teologins motsvarighet till fysikens Isaac Newton och det som gör dem till tvillingsjälar är deras förmåga att reta upp mindre begåvade kollegor med allt sitt vetande.

Eftersom jag känner Isaac Newton mer än Dag Sandahl skall jag citera förordet i Newtons Philosophiæ Naturalis Principia Mathematica för att sedan återkomma till Sandahl (översättning Gleerups förlag 1927)

Texten kunde inte skickar i sin helhet.
Resten kan käsat om du klicka här

2006-11-27 @ 14:18:37
URL: http://max.hobsala.se
Postat av: Joacim

Okej. Kul att du tar det jag skriver på allvar. Kul för mig i alla fall, som kan skratta åt dig.

Nu är jag på god väg att uppfylla mitt mål med denna sida:
Att skapa debatt om mina lögner och få folk att tro att det jag skriver går att citera. stiligt. Grattis!

2006-11-27 @ 22:01:21
URL: http://joacimholm.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback